Е вропейският съюз вече практически е въвел тарифите за китайските електромобили. Въпреки това преговорите между ЕС и Китай продължават, като се търси решение на казуса.
Според една от последните идеи, ЕС може да облекчи тарифите, ако получи нещо в замяна – а именно технологии, съобщава InsideEVs. Източници на Financial Times твърдят, че ЕС ще поиска от Китай да разреши на местни фирми да прехвърлят не просто производство, но и технологии, „ноу-хау“ и патенти, които да бъдат регистрирани в Европа.
В замяна, ЕС ще предложи грантова схема в размер на над 1 млрд. долара. Компаниите, които инвестират и прехвърлят технологии в Европа, ще могат да участват по програмата и да получат субсидии за разработката на европейска мрежа за производство и доставки на батерии за електрически автомобили.
Плановете са това да е първата стъпка. В последствие на подобен принцип може да заработят и други схеми за различни индустрии. Основен фокус ще са устойчивите решения и зелената енергия.
Това е едно от потенциалните решения на спора. То наподобява практиката, която Китай въведе преди години. Ако външни автомобилни производители искат да навлязат в Китай, то те трябва да сключат партньорство 50-50 с местна компания, за да може и тамошният бизнес да се научи. Това изискване обаче беше премахнато през 2020 г., а и се правеха изключения. Например Tesla беше допусната без да прави дружество с китайски фирми.
Не е ясно доколко Китай ще хареса подобно предложение. То практически не премахва тарифите директно, а ще ги компенсира чрез субсидии, но при определени условия. Подобен ход може да не бъде одобрен от Китай. В седмиците преди влизането на тарифите в сила, китайското правителство предупреди местните производители да са по-внимателни с европейските си инвестиции и споделянето на технологии.